شیخ زکزاکی رهبر جنبش شیعیان نیجریه در تاریخ ۲۷ آذر ماه با شبکه های رادیو و تلویزیونی در محل اسکان خود در ابوجا مصاحبه ای را انجام داد که در شبکه های اجتماعی منتشر یافت. ایشان در این مصاحبه به نکاتی کلیدی زیر اشاره کردند که بطور خلاصه بشرح ذیل است:

شیخ زکزاکی رهبر جنبش شیعیان نیجریه در تاریخ ۲۷ آذر ماه با شبکه های رادیو و تلویزیونی در محل اسکان خود در ابوجا مصاحبه ای را انجام داد که در شبکه های اجتماعی منتشر یافت. ایشان در این مصاحبه به نکاتی کلیدی زیر اشاره کردند که بطور خلاصه بشرح ذیل است:

امروز در مورد یک موضوع بسیار مهم در زندگی بشر گرد هم آمدیدیم و آن حقوق بشر است. بدون شک، همه انسان ها ملزم به زندگی مشترک هستند و داشتن زندگی مشترک هم خواسته یا ناخواسته قوانین و مقرراتی را آنها حاکم می کند و پیروی از آن را ضروری می سازد. بنیادی‌ترین حقوق انسانی، داشتن حق حیات است . این حق ، حق هر فردی است که خود را زنده می‌بیند . هیچ کس حق ندارد جان او را سلب کند، مگر اینکه در حکم قانون باشد . یعنی اگر کسی جان کسی را سلب کرد ، قبض جان او هم لازم است. در غیر این صورت به هیچ وجهه جان کسی را نباید گرفت .

حق زندگی کردن همانند سایر حقوق در قانون اساسی نیجریه برجسته شده است که براین اساس صاحبان قدرت همیشه سوگند یاد می‌کنند که از آن محافظت کنند و آنها همیشه به کتاب های مقدسی که به آنها ایمان دارند (قرآن و انجیل) سوگند یاد می کنند . افسوس در جامعه کنونی حق زندگی کردن در واقع سلب شده است، صاحبان قدرت فکر می کنند که حق دارند هر لحظه جان هر کسی را بگیرند و قتل های فراقانونی را که به یک دستور روز تبدیل شده است، انجام دهند . امروز ابزارهای قانونی که میبایست برای حمایت از قانون به کار گرفته شوند ، توسط صاحبان قدرت برای نقض قانون مورد استفاده قرار می گیرند. امروز افراد نظامی ، امنیتی و شبه نظامی همگی بجای برقرای نظم و امنیت در جامعه ، رعب و وحشت را بین مردم توسعه میدهند و برخی مواقع نیز در قامت تروریست ظاهر میشوند و همان کار تروریست ها را انجام میدهند دریک جمله دولت به ابزار تروریسم تبدیل شده است به نوعی به مردم آموزش میدهد تا خشن باشند و مردم نیز به دلیل شرایط مجبور به خشونت شده اند.

ما در مورد حقوق صحبت می کنیم. ما باید درک کنیم که این جامعه هرگز نمی تواند منظم باشد مگر اینکه صاحبان قدرت منظم باشند و به حقوق دیگران احترام بگذارند. صاحبان قدرت فکر می کنند که قانون هستند و یا فراتر از قانون هستند که می توانند هر لحظه جان هرکسی را بگیرند. آنها به هیچ صحبت، موعظه یا نصیحت اهمیت نمی دهند و نسبت به اتفاقاتی که برای مردم می افتد ، بی تفاوت هستند. امروز کار بجائی رسیده است همه مردم و حکومت در ترس و هراس  هستند. بنابراین، مهمترین حقی که همه باید از آن محافظت کنند، حق داشتن حیات است. ما حق نداریم جان دیگران را بگیریم و حتی حق نداریم جان خود را بگیریم . هیچ کس حق خودکشی را ندارد. شما حق سقط جنین را ندارید. زیرا اگر مادرت تو را سقط کرده بود، الان شما زنده نبودید. پس هیچ کس حق ندارد جان کسی را بگیرد. و این مختص بشر نیست ، حق محیط زیست، حق همه موجودات زنده، از جمله حیوانات، نیز وجود و مهم هستند . حتی در دین مبین اسلام  بر مردگان نیز حقوقی قائل شده است هستند . مردگان حق دارند پس از مرگشان با تشییع جنازه ای که مطابق با قوانین و فرهنگ خود است، تجلیل شوند. ولی متاسفانه امروزه ما شاهد هستیم مقامات پس از کشتن افراد، اجساد انها می سوزانند و آنها را به مقصد نامعلومی انتقال می دهند و در گور دسته جمعی دفن کنند.

 قتل عام زاریا که شش سال پیش اتفاق افتاد،الان بصورت جدی مورد سوال است، جایی که ارتش نیجریه طی سه روز شهر زاریا را محاصره کرد و تمام مسیرهای منتهی به شهر را بست و بیش از یک هزار نفر را به قتل رساندند و تمام اجساد آنها را بردند و در یک جای نامعلوم دفن کردند. آنها حدود پانصد نفر را به اتهام "قتل" یک سرباز دستگیر کردند . البته همه دادگاه ها همه کسانی که به آنها اتهام وارد شد تبرئه و آزاد شدند . این اقدامات مختص زاریا نیست در همه جای نیجریه قابل مشاهده است .

ما باید در مورد آینده تجدید نظر کنیم. بعضی ها از من می پرسیدند آیا آینده روشنی برای این کشور وجود دارد؟ من می گویم، وجود دارد! ما در جامعه ای ناامید زندگی نمی کنیم. مطمئناً امیدی وجود دارد، اما امید باید در مردم باشد نه صاحبان قدرت . ما به صاحبان قدرت اعتماد نداریم، زیرا نسبت به اتفاقاتی که برای جامعه می افتد بی تفاوت هستند. اما مردم باید قیام کنند و برای آینده ی بهتر برای جامعه ما اصرار کنند. ما امیدواریم در آینده نزدیک همه چیز برای بهتر شدن تغییر کند - امید ما این است.

ساختار و تشیلات ما به عنوان جنبش اسلامی نیجریه صرفا با لفظ و عبارات "IMN" نیست، ما یک جنبش اسلامی هستیم. دولت ها و حاکمان برای ما عناوین مختلفی مثل رهبر جنبش اسلامی نیجریه و یا گروه شیعه ، گروه دانشجویان  نام می گذاشتند تا محملی برای حمله به ما باشد که در نهایت نیز به نتیجه می رسیدند که همه این اقدامات خلاف بوده است  .

من نمی دانم که آیا در قانون اساسی نیجریه قرار است دادگاه ها قانون وضع کنند یا خیر. آنچه من می دانم این است که دادگاه محل قانون گذاری" نیست، بلکه قانون را تفسیر می کند. سه بازوی حکومتی که ما داریم عبارتند از قوه مقننه که قانون را وضع می کند، قوه قضاییه که قانون را تفسیر می کند و قوه مجریه که قانون را اجرا می کند. این دولت به جای اینکه موضوع را به مجلس شورای ملی ببرد که آیا می‌توانند فعالیت نهضتی را ممنوع کنند یا نه، قانون را خود می نوشتند و به دادگاه می دادند ، بعد هم براساس آن قانون خود نوشته فعالیت نهضت اسلامی را ممنوع میکردند . ما می گوییم، شما باید بفهمید که نهضت اسلامی ممنوع شدنی نیست و غیرقابل توصیف و تفسیر است. بنابرین فعالیت این نهضت به هیچ وجهه ممنوع نیست. همانطوریکه شما حق ندارید به مسلمان و یا گروهی بگوئید فلان عمل دینی را انجام ندهید. این جزء اعتقادات دینی همه مسلمانان است.

نهضت اسلامی یک نام نیست، اندیشه‌ای است مانند آگاهی اسلامی، ایدئولوژی اسلامی، تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی  . ما برای نهضت اسلامی اقدام به عضو گیری نکردیم و به نوعی ما اعضا نداریم و برای آن کارت عضویت صادر نمی کنیم و این نهضت یک جریان همیشه در غلیان است و فعالان هستند که شاکله این نهضت را تشکیل میدهند و این نهضت برای فعالیت همه حتی مسلمان ها حتی برای غیر مسلمان همیشه باز است . بنابراین، نهضت اسلامی نوعی اندیشه است که همه می توانند به آن تعلق داشته باشند، اندیشه حرکت به سوی تغییر است . دلیل اینکه ما آن را "اسلامی" می نامیم این است که قبول می کنیم برای انجام آن یعنی جنبش تغییر جان خود را نیز بدهیم زیرا این از آموزه اسلام است و طبق تعالیم اسلام است. قرار است هرکسی هر کاری را به خاطر خالق خود انجام دهد وخود را با این ایده یکی کند، بخشی از جنبش است، نه عضو جنبش است . زیرا این نهضت یک سازمان نیست که دارای عضو داشته باشد

 نظر :

۱-    لزوم پرداختن به حادثه خونبار زاریا در ایالت کادونا در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش ضرورت دارد و حتی تکرار آن به بهانه های مختلف در مجامع ، محافل و سخنرانی ها و مصاحبه ها بسیار خوب است و خاطره شهادت افراد مخلص و با ایمان شیعیان در این حادثه را در اذهان عمومی همیشه زنده نگه  داشت .

۲-    باتوجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در کشور نیجریه و افزایش تنش ها بین احزاب و تشکلها به بهانه های مختلف سیاسی ، فرهنگی و دینی و اجتماعی در رسانه های گروهی و جمعی و صفحات اجتماعی ، هوشمندی در پاسخ به سئولات و شبهات از ابزار مهم برای افزایش سهم احزاب و تشکل ها در این عرصه محسوب میشود و ممکن است در جریان این حضور رهبران غافلگیر شده و میدان مبارزه را براحتی به دیگران واگذار نمایند.

۳-    با توجه به باز بودن پرونده جناب آقای شیخ زکزاکی در نزد دولت و حاکمان فعلی نیجریه به نظر می رسد انتقال پیام نگرانی و ناراحتی های ایشان به سطوح مختلف حکومت اگر با ادبیات نرم به همراه استدلال های حقوقی و قانونی زیادی همرا باشد، حوزه نفوذ پذیری بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد و فضای گفتگو و تعامل را بیش ار پیش فراهم خواهد کرد و زمینه را برای خلق فرصت مهیا می کند  . 

منابع :

https://www.islamicmovement.org

https://www.islamicmovement.org/index.php?option=com_content&view=article&id=۴۷۶۲:we-are-islamic-movement-not-imn-s-zakzaky&catid=۴۱:frontpage

https://www.islamicmovement.org/index.php?option=com_content&view=article&id=۴۷۶۲:we-are-islamic-movement-not-imn-s-zakzaky&catid=۴۱:frontpage

کد خبر 10247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =